Mijn Overzicht

Veelgestelde vragen (FAQ)

Vragen over Mijn Overzicht

Waarom biedt Sociale Zaken Maastricht Heuvelland ‘Mijn Overzicht’ aan?

Sociale Zaken Maastricht Heuvelland vindt goede dienstverlening belangrijk. Net zoals banken, de belastingdienst of andere overheidsorganisaties dat doen, breiden wij onze dienstverlening steeds verder uit.
Dat geldt ook voor digitale dienstverlening; dat is dienstverlening die we aanbieden via onze website en 24/7 bereikbaar is.
Doordat we de dienst digitaal aanbieden, besparen we ook nog eens op het milieu door minder papier te gebruiken.

Zijn uitkeringsspecificaties en jaaropgave straks alleen nog maar digitaal in te zien?

Vanaf 1 november 2018 krijgt u alleen nog maar een papieren specificatie als er iets wijzigt in uw inkomsten. Alleen de jaaropgave ontvangt u in februari ook per post. U hoeft uw specificaties niet meer te bewaren. Dat spaart papier en voorkomt onnodig zoekwerk.

Hoe werkt Mijn Overzicht?

Op de website ziet u rechtsboven in beeld een knop: ‘Mijn Overzicht’. Deze knop opent een persoonlijke digitale omgeving.
Heeft u een uitkering? Na inlog met DigiD heeft u hier direct inzicht in de maandelijkse uitkeringsspecificaties, de jaaropgave en recente stortingen.

Waarom doen we dit?

Sociale Zaken Maastricht Heuvelland zet deze digitale service in als aanvulling op het persoonlijke contact dat u heeft met uw consulent. Daarnaast is het een logisch vervolg op de mogelijkheid om digitaal aanvragen in te dienen. Denk bijvoorbeeld aan bijzondere bijstand.

Zo sluit SZMH aan bij bestaande ontwikkelingen die burgers de mogelijkheid bieden om op elk moment te inzicht te hebben in actuele, betrouwbare en persoonlijke informatie.
Digitaal kunnen burgers overal waar internettoegang is, terecht op Mijn Overzicht.

Hoe zit het met privacy en veiligheid?

Doordat ‘Mijn Overzicht’ alleen benaderbaar is via DigiD, is de veiligheid gewaarborgd.

Ik heb geen DigiD, hoe regel ik dat?

Heeft u nog geen DigiD? Kijk dan op www.digid.nl voor meer informatie.

Uitleg over DigiD

Wilt u weten wat DigiD precies is, hoe u het kunt aanvragen en kunt gebruiken? Bezoek dan de website DigiD UABC.

Hoe kan ik een specificatie of jaaropgave afdrukken?

Log in op Mijn Overzicht en kies de specificatie of jaaropgave die u wilt afdrukken.
Druk op de knop ‘printen’. Er wordt dan een PDF-bestand gemaakt dat u vervolgens kunt afdrukken.

Ontvang ik mijn jaaropgave nog per post?

De jaaropgave ontvangt u in februari per post. Deze kunt u ook digitaal inzien via Mijn Overzicht.

Tot hoeveel jaar terug kan ik specificaties inzien?

In Mijn Overzicht kunt u specificaties tot 5 jaar terug inzien.

Algemene vragen

Waar kan ik terecht met vragen?

Heeft u een vaste contactpersoon? Dan staat hij/zij u graag te woord. U kunt ook vragen stellen via telefoonnummer 14 043 of post@maastricht.nl t.n.v. Sociale Zaken Maastricht Heuvelland.

Waar kan ik nog meer terecht met vragen voor advies, informatie en ondersteuning?

Het klantcontactcentrum van uw eigen gemeente helpt u altijd graag op weg:

Eijsden-Margraten

Gulpen-Wittem

Meerssen

Vaals

Valkenburg a/d Geul

Wijkservicepunten Maastricht

Ik kan niet naar Maastricht komen: wat nu?

Is het nodig dat u persoonlijk langskomt en is dit voor u echt niet mogelijk, dan komen wij naar u toe. In sommige gevallen is het ook mogelijk om een afspraak met uw consulent te maken in het gemeentehuis van uw woonplaats.

Al die papieren en administratie, hoe houd ik het overzicht?

Kijk eens op de site www.pasopjegeld.nl. Daar vindt u tips over hoe u uw administratie kunt ordenen en waar u terecht kunt als dat niet (helemaal) lukt.

Hoe kan ik bezwaar maken tegen een besluit van Sociale Zaken Maastricht Heuvelland?

Bent u het niet eens met een besluit van Sociale Zaken Maastricht Heuvelland? Dan kunt u binnen 6 weken nadat het besluit bekend is gemaakt een bezwaar indienen. U kunt zowel schriftelijk als digitaal een bezwaar indienen. Meer informatie leest u op www.socialezaken-mh.nl/bezwaar.

Hoe dien ik een klacht in?

Als u vindt dat u niet correct bent behandeld, dan kunt u hierover een klacht indienen. Denk bijvoorbeeld aan de manier waarop met u is gesproken of wanneer u vindt dat onjuiste of onvolledige informatie aan u is verstrekt. Een klacht indienen kan via de website van de gemeente Maastricht. Hier leest u ook meer informatie over de voorwaarden.

Vragen over inkomen en vermogen

Wat zijn de bijstandsnormen?

De bijstandsnormen voor 2019 vindt u in de onderstaande tabel:

Uw situatie

Uw leeftijd

De bijstandsnorm is

110 % van de bijstandsnorm is

U bent gehuwd of samenwonend.

 

 

U bent ouder dan 21 jaar.

U bent beiden nog niet pensioengerechtigd.
 

€ 1.398,43 

€ 1.538,27

U bent beiden pensioengerechtigd.
 

€ 1.492,93

€ 1.642,22

Een van u is pensioengerechtigd.
 

€ 1.492,93

€ 1.642,22

U bent alleenstaand of alleenstaande ouder.

U bent ouder dan 21 jaar.

U bent nog niet pensioengerechtigd.
 

€ 978,90

€ 1.076,79

U bent pensioengerechtigd.

€ 1.096,33

€ 1.205,96


Let op! Dit zijn de normbedragen per 1 juli 2019. Deze kunnen tussentijds worden gewijzigd. De bedragen zijn exclusief de vakantietoeslag.

Mijn inkomen is (flink) lager geworden. Hoe kan ik er voor zorgen dat ik toch mijn vaste lasten kan blijven betalen?

Misschien heeft u recht op een aanvulling op uw inkomen via een aanvullende regelingen als huur- of zorgtoeslag. Op de site www.pasopjegeld.nl vindt u tips en ondersteuning om geld te besparen voor een  gezonde financiële situatie.

Ik heb geen geld om mijn kinderen mee te laten gaan op schoolreis of om de sportclub te betalen.

De gemeente heeft tegemoetkomingen om toch mee te kunnen doen aan sport of ontspanning.  Zo biedt de Stichting Leergeld Maastricht & Heuvelland steun aan gezinnen met een minimuminkomen Dit en meer tips vindt u op www.pasopjegeld.nl 

Ik studeer en heb moeite rond te komen omdat ik niet kan bijverdienen. Heeft de gemeente een speciaal potje voor situaties als de mijne?

Voor studenten met een zodanige beperking dat zij niet of nauwelijks kunnen bijverdienenen is er de individuele studietoeslag. Dit geeft een steuntje in de rug om toch een opleiding te doen. Kijk ook eens op www.pasopjegeld.nl  voor meer tips.

Wat is de norm voor spaargeld of vermogen?

Tabel spaargeld en/of vermogen
Een deel van uw spaargeld of vermogen hoeft u niet te gebruiken om kosten zelf te betalen. Hoe hoog dat deel is, hangt af van uw situatie. Voor 2019 gelden de volgende bedragen: 

echtparen/samenwonenden en alleenstaande ouders

€ 12.240,-

alleenstaanden € 6.120,-

 

Hoeveel bedraagt de individuele inkomenstoeslag?

De individuele inkomenstoeslag bedraagt in 2019:

  • voor gehuwden € 572,00
  • voor alleenstaande ouders € 513,00
  • voor alleenstaanden € 411,00

Meer informatie over individuele inkomenstoeslag.

Vragen over klanttevredenheidsonderzoek

Wat gebeurt er met mijn gegevens?

Het onderzoek gebeurt volledig anoniem. Uw adresgegevens gebruiken wij alleen voor het toesturen van de brief.

Ik snap niet goed wat de bedoeling is of wat bedoeld wordt met een vraag

Als u iets niet helemaal begrijpt of een vraag niet helemaal duidelijk is, kunt u altijd contact opnemen met uw eigen contactpersoon van SZMH of met de coördinator van het klantentevredenheidsonderzoek, Wim Nieuwenhuis: (043) 350 48 62 of wim.nieuwenhuis@maastricht.nl.

Ik heb de vragenlijst niet gekregen of heb hem niet meer

Wanneer u geen vragenlijst (meer) heeft, kunt u altijd een nieuwe vragen bij de coördinator van het onderzoek, Wim Nieuwenhuis, tel. 043 350 48 62 of wim.nieuwenhuis@maastricht.nl.

Ik ontvang opnieuw een verzoek om in te leveren maar heb dit al gedaan

Omdat het onderzoek anoniem plaatsvindt, weten we niet wie al wel of nog niet ingeleverd heeft. Daarom ontvangt u een herinneringsbrief. Ook als u al heeft ingeleverd. In dat geval hoeft u verder niets meer te doen. Hartelijk dank voor uw medewerking!

Ik wil niet meewerken aan dit onderzoek

Uw mening is erg belangrijk voor ons. Uw mening helpt ons om zaken die goed gaan te blijven doen en zaken waarvan u vindt dat het minder goed gaat te verbeteren. Werkt u liever niet mee aan dit onderzoek? Dan heeft dit geen gevolgen voor uw uitkering of verdere dienstverlening.